op zee - Reisverslag uit Kingstown, St. Vincent van Jan Zegers - WaarBenJij.nu op zee - Reisverslag uit Kingstown, St. Vincent van Jan Zegers - WaarBenJij.nu

op zee

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

25 April 2007 | St. Vincent, Kingstown

Zaterdag 21 april schrijft luitenant ter zee Jan Zegers:

06:00, position: 16N20 40W00 Course: 279T, Speed: 7,5kts

Weblog van de oudste officier, 20 april 2007

Gisteren om half zes locale tijd heeft stuurboord divisie het gefikst: we zijn over de helft. Nog 1500 mijl te gaan tot St. Vincent. Nadat we de eerste week met moeite snelheid behielden en we te maken hadden met een oplopende speed of advance, is de wind nu in ons voordeel. Iedereen heeft nu het gevoel dat we snelheid maken. Met 7 a 8 knopen denderen we in westelijke richting. De voorspelling is dat de passaat voorlopig in de Oostnoordoost blijft staan en we de komende dagen de passaat kunnen blijven afkruisen. We hoeven nog maar ±3 breedtegraden(180 nautische mijlen) af te zakken om de zuid. We gijpen met de wind mee, lange slagen om de west en korte slagen om de zuid. Om een indruk te geven wat we tot nu toe hebben afgelegd is onderin een tabel toegevoegd met de dagafstanden sinds Funchal. Zoals verwacht is het brood opgeraakt en sinds 3 dagen zitten we op rantsoen. Dit zorgde aan het begin wel tot enige onrust bij sommige opvarenden. Mensen, die normaal na de wacht gelijk hun kooi inkruipen, verschenen opeens wel aan tafel en anderen maakten zich druk over de eerlijke verdeling. Ook was er weer meer belangstelling voor het vissen van Overste van Ginkel en de commandant, er is nog niets gevangen, maar men hoopte nu toch wel op een dikke tonijn. Grappen met sluitingen en stukken touw aan de vislijn konden niet uitblijven. Nu blijkt dat er ruim genoeg is, ook na de rantsoenering, is de rust wedergekeerd. Elke twee dagen krijgt een divisie een krat met broodvervangers, Cream Cracker, Wasa crackers, beschuit, ontbijtkoek etc. Een divisie mag zelf bepalen hoe zij dit willen verbruiken. De eerste kratten zijn door beide divisies niet opgekregen. De kratten zijn dus voldoende gevuld. Daarnaast vallen naast de brood vervangers de meeste voedingswaren buiten het rantsoen. De warme maaltijden om 1800 zijn perfect, ook al zijn hier de verse ingrediënten ook bijna op, gisteren is er voor de eerste keer aardappelpuree geserveerd, omdat de aardappels nu op zijn. De voorbereidingen zijn grondig geweest, dus we verwachten geen tientallen kilo's te zijn afgevallen als we de overkant hebben bereikt.

Tot de volgende log.

• 25 April 2007 - 14:51

Louis:

St. Vincent? Is dat niet een veel te warme eilandengroep waar je als marinier niets te zoeken hebt? hahahaahaha
    Een troost Jan, het is hier inmiddels bizar warm voor de tijd van het jaar. Vandaag 25 gr en morgen gaan we de 28gr bereiken. Sterkte op reis

• 25 April 2007 - 15:05

Truke:

Dag oudste officier aan dek Zegers, ik hoor dat alles goed gaat en dat jullie al over het midden zijn ;)
    Heb veel gelezen op de NLDA site en zie veel opmerkingen over wonderbaarlijke natuur verschijnselen. Ik ben buitengewoon jaloers!!!!!! ;)
    Over dat rantsoen, aangezien jij in de koffiejanus hebt gezeten kan ik niet anders dan aan nemen dat alles op kan gaan behalve de koffie, dus succes met bakkies lood drinken.
    Broer, blijf genieten, en ik hoop dat er nog een tonijn gevangen wordt!

veel liefs,
    je zus(je) Truke
    (Met trots NuKuBu)

• 25 April 2007 - 15:16

Daphne:

Jeetje wat is het leuk om zo iedere keer weer een nieuw stukje avontuur van je te lezen! Wens je nog een goeie verdere reis en kijk uit naar je volgende verhaal!

Liefs,
    Daphne

• 25 April 2007 - 16:11

Deborah:

You'll be fine and the first meal on the other side will be all the better for what you've had to miss!
    Take care,
    Deb

• 25 April 2007 - 17:43

Papa:

we lezen alles, zoals je begrijpt. Mama is gisteren hier in Eauze aangekomen. Heerlijk. Ik mail je nog over ontwikkelingen hier. Veel succes en geniet.